Podest ruchomy to urządzenie dźwigowe, które służy do przemieszczania osób i materiałów na określoną wysokość w trakcie prac budowlanych lub montażowych. Wykorzystywany jest do przemieszczania pracowników z ładunkiem w pionie i w poziomie na specjalnie przystosowanej platformie lub w koszu transportowym. Podesty ruchome zaliczane są do urządzeń transportu bliskiego i mogą być stacjonarne lub przejezdne. Każdy z nich podlega dozorowi technicznemu na podstawie rozporządzeń ministerialnych z 2012 i 2018 roku.

Podstawowa klasyfikacja podestów ruchomych

Podesty ruchome wykorzystywane są do przemieszczania osób wraz z narzędziami niezbędnymi do pracy na stanowiska robocze. To powszechnie wykorzystywana alternatywa dla rusztowań stałych. Zgodnie z klasyfikacją Urzędu Dozoru Technicznego, podesty ruchome w grupie IP to podesty ruchome przejezdne. Natomiast grupa IIP obejmuje podesty ruchome, do których zaliczamy podesty wiszące, masztowe lub stacjonarne. Obsługa podestów z obydwu grup wymaga uzyskania odpowiednich kwalifikacji UDT. Zasady eksploatacji wszystkich podestów ruchomych obejmują ponad to obowiązek przeprowadzania regularnych badań technicznych. Przykładowo, przegląd konserwacyjny podestów ruchomych przejezdnych należy wykonywać raz w miesiącu.

Podesty ruchome przejezdne czyli podnośniki koszowe

Do prac budowlanych i montażowych na wysokości najczęściej wykorzystuje się podnośniki koszowe, które są potocznym określeniem podestów ruchomych przejezdnych. Podstawowym elementem ruchomego podnośnika przejezdnego jest platforma robocza z elementami sterowniczymi czyli popularny kosz. Platforma robocza połączona jest w podwoziem i wysięgnikiem. Podesty ruchome przejezdne dzielą się na wolnobieżne, samojezdne i przewoźne. Mogą mieć konstrukcję teleskopową, przegubową, przegubowo-teleskopową lub nożycową. Podesty wolnobieżne posiadają własny napęd elektryczny lub spalinowy. Podesty samojezdne montowane są na podwoziach samochodowych i dopuszczone do ruchu drogowego. Podesty przewoźne montowane są na podwoziu przyczepy samochodowej i traktowane w ruchu drogowym jako przyczepy specjalne.

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close